Mahasitua…

Assalamualaikum…

Tajuk ‘mahasitua’ ambo pilih sebab nak cerita baghi mengenai ore tua hak sambung ngaji…maafla dulu kalu ada hak tak pehe sebab ambo nak kecek bahasa antarabangsa sikit iaitu bahasa kelate. Ambo nga kumpule ambo hak lebih umur belako dah kacewoli beberapo oghe jah hak muda gi ttemu dale satu kelah tepak ngaji. Hak kijo lama dah belako tapi nya maghi ghaar lagi nak ngaji, maka pakat mitak buat pjj kat ukm ni. Pjj ni mace-mace lah ore dok bui takrif nya..ada kata ‘pelajar jauh-jauh, pejam je…hak nakal lagi nya kata pelajar jahat-jahat’…takpo belako asal bahagia.

Kalu de lebih umur ngaji ni gak mace-mace cerita la timbul. Pah pulok jupo seminggu atawo dua minggu sekali jah. nak cari bilik kuliah satu hal dah, tawaf habih so fakulti, pah masuk kelas pakat dengar lecturer ceramah…sepatutnya baca dulu modul baru mudah pehe tapi pehe-pehe sediri la de nya ada anak bini nga ada kijoe dah gak. Hak rajin benar jah hak baca dulu sebelum masuk kelas.

cimg1880

So semester ada dua kali pertemue jah bagi so madah. Tapi takpo la sekali pertemue sekure-kure 6 jam..masuk pukul 8.30 sapa pukul 4 pete la sekali nga rehat.

Dok nengung sebelum masuk kelas..

Sekali maghi kuliah round pertama tu, mesti ada kijo kursus atau assignment. Ada individu ada berkumpule..walau berkumpule napok meringankan kijo tapi tahu sediri lah muga dok jauh-jauh belako. Sore dok ipoh,sore dok seremban, sore dok wilayah. Tika jupo masa kelas tu la buleh bice.pah gak main kot email nga sms la. Pakat wat sikit sore, nati jupo baghu cetung sekali.

cimg1891

Bice nak wat asingment bokali puok dia nih…!

Walaupun maghi hujung minggu jah tapi mesra belako saing sobat. Suko hila tu bunyi sokmo. Tambah-tambah kalu ada perkara hak lucu supo dale kelas bahasa inggerih baru ni. Maklum la muga SPM mula bahasa inggerih cukup make jah belako. Ada hak ‘broken’ telajok katanya pensyarah, ada hak bunyi lacar jah padahal terjemah ayat melayu sebutir-sebutir. Ada hak ‘oooo..’ panje pada ayat hak kecek. mace-mace la..pah tak nak suko bakpo!cimg1882

perbincenge dale kumpule bahasa inggerih..napok biru        mata sore – sore tuh..!

Pah kalu masa pembentenge gak takpo muga hak beso kecek depe belako kecuali ambo jah. Kalu kecek kot melayu buleh kira lagi..kena ko tok ngulu kita gak siap nga dalil Quran Hadis la..meme sedak la kita dengar. tapi kalu kot inggerih supo baghu ni gak tak leh kata ko mu aku la…buleh kata semo gok gek belako. tapi takpo muga belajar.kalu takdok salah buke belajar nama nya..buleh mengajar dahtu pulok. Baye ke lah..dale kelah ambo ada hak dari umur 20an hingga umur 50an atau mungkin 60an..nati kalu ada masa ambo nak baghi lagumana hak perikat umur 50an ni sanggup maghi ngaji lagi. ( kalu berkesempate la…)

cimg1889

Abe Yi kita dok tengah sedak bbete kot bahasa inggerih..!

Apa-apa pun, ambo harap usaha yang tak seberapa ini diberkati Allah. Tak kira apa oghe nak kata..nak naik gaji la..nak naik gred ko DG la..tapi de kita gi kuliah tetu dah buleh ilmu sedikit sebanyak. Jadi setiap bule kita duduk dale majlis ilmu walau sibuk dengan kijoae masing-masing. Harape ambo biarlah diberi ganjaran yang berlipat ganda oleh Allah didunia de jugak akhirat. InsyaAllah..!

3 Comments

  1. BroNaz said,

    11 November, 2008 at 8:06 pm

    tua-tua jgn disebut ye !!! ada ore sseroa …. he he

  2. Kumbe Male said,

    19 November, 2008 at 8:00 pm

    Tuo pun takpo…ilmu ni kalu sapa mati pun keno tuntut lagi…kawe ingat nok sambung jugok tapi pointer rendoh sgt tok lepah kehendok. Tokleh sambung la kot huhuhuhu.

  3. Gmay said,

    22 November, 2008 at 6:05 am

    Demo ni dikirake termasuk dale gulunge hok tak lupa guuuuu…..
    Hok lain tu takdok dale gambar xpo , tapi jange CD Bush , kalu xdok kawe marah demo…….


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: