Posting akhir bulan…

Sedar tak sedar bulan Januari dah sampai ke penghujungnya. Cepat benar masa berlalu dalam kesibukan dunia. Sewaktu posting ini ditulis, berdentum dentam diseberang jalan hadapan rumah ku alunan muzik dari tokong cina. Sudah lebih kurang dua minggu mereka ber’opera’ , mungkin muzik moden yang rancak bunyinya ini adalah sebagai penutupnya sebelum menjelangnya sambutan tahun baru mereka. Biarkanlah mereka kerana “lakum diinukum waliyadiin..”. jangan ada bakar membakar sudah!

Apa yang aku perasan melalui berita suratkahbar..awal tahun 2010 ni banyak cerita mengenai anak buang ayah, ayah tak mengaku anak dan seumpamanya disiarkan. Sekali pikir macam musim pulak perbalahan anak dan ibu bapak. Ada cerita anak buang ayah tepi jalan kononnya mengganggu kehidupan keluarga mereka, ada juga cerita ayah tak mengaku anak yang dah berpisah lama baru berjumpa sehingga si anak tekad memohon buangkan nama ayahnya dalam kad pengenalan, dan ada juga cerita anak angkat buang ayah angkat selepas kebas harta ayah angkatnya itu. Tak lah dapat aku ulaskan apa sebenarnya yang berlaku kerana kita hanya membaca didada akhbar. Prinsip aku suratkhabar ni baca boleh tapi jangan telan 100%. Kita tak tahu sebelah mana betul sebelah mana yang salah. jadi apa yang penting ialah, jadikan semua peristiwa itu sebagai iktibar untuk diri kita sendiri.

Kadang-kadang kerana harta bergaduh anak beranak padahal Islam sudah menetapkan jalan yang jelas untuk mengatasinya samada melalui faraid,hebah atau wasiat. Tapi tetap juga berlaku persengketaan kerana harta. Mungkin benda sebegini berlaku sejak dulu tapi tidak heboh kerana ketiadaan sumber maklumat seperti sekarang. mungkin ada hikmahnya apa yang berlaku kerana setiap kali berita sebegitu tersiar akan ada pendapat dari ahli agamawan dikeluarkan. Boleh lah kita sebagai orang awam ni jadikan panduan sedikit sebanyak.

Doaku agar tahun ini tidak berlarutan dengan perkara-perkara yang tidak diingini Amin….

2 Comments

  1. pacoksiku said,

    9 February, 2010 at 8:54 pm

    tumpoo yeop tumpoo … deme dah dapat mb mahkamah tu .. wakaka!

  2. awesulong said,

    10 February, 2010 at 1:42 am

    xpe la..bagi le dah deme nak sangat…kita serah pada Allah…benda dah tahu lama dah.saja buat2 lambat nk umum je…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: