Kecek keda kopi

Image

Sekadar gambar hiasan

Assalamualaikum….lama tak menulis apa-apa cerita disini. Sesekali buka untuk tatapan sendiri, daripada tinggal kosong baik isi. Sekarang loni suasana politik tanahair sudah masuk mood pilihanraya. Banyak tanda-tanda kecil dan besar yang menunjukkan pilihanraya umum ke 13 akan tiba bila-bila masa sahaja. Antara tanda-tanda yang dapat dilihat ialah dengan naiknya bendera-bendera dan banner parti politik. Segenap simpang dan tempat strategik menjadi tempat untuk menarik perhatian. Yang modal besar saya tengok, pasang bendera kat tiang lektrik guna batang paip pvc, yang kurang modal pulak batang buluh saja.

Antara tanda lain lagi ialah SPR sudah menggerakkan kakitangan dan sukarelawannya untuk berkursus atau taklimat pilihanraya. Awal bulan Mac baru- baru ni hampir ‘renggeh’ sekolah dibuatnya. Dari cikgu, pekerja am dipejabat serta pembantu pengurusan murid semuanya menjadi kakitangan tempat mengundi. Dah nasib cikgu la sebab tempat buang undi disekolah. Jadi cikgu lah orang pertama yang dicari untuk mengisi tugas tersebut.

Tanda-tanda lain tu biasala bagi orang yang faham tentang suasana politik diMalaysia. Kalau dah media massa seperti tv dan suratkhabar setiap hari tak kira siang malam dok tayang perkara-perkara yang ‘berkaitan’ pilihanraya..maknanya pilihanraya dah dekat lah tu. Perdana menteri serta timbalan bergilir-gilir jelajah negeri yang kadang-kadang selang sehari dan selisih kapal terbang, nak tengok mood rakyat sebelum tarikh keramat diumumkan. Projek pembangunan diumumkan serta kejayaan parti atau pemerintah pun selalu diwar-warkan agar rakyat membuat penilaian. Memang dah dekat sangat lah tu.

Rakyat pulak menunggunya dengan berbagai -bagai tarikan dan tafsiran. Ada yang tak sabar nak menjadi pengundi, ada yang tak sabar nak dapat habuan dan ada juga yang tak ambik kisah. Tapi kalau tak mahu ambik kisah sekarang tak apa, hari mengundi kena tunai tanggungjawab!

Harap-harapnya kita semua dapat tunaikan tanggungjawab dengan ikhlas tanpa terikat dengan sesuatu…Wallahua’lam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: